BiSL1: werken volgens processen
In 2005 is BiSL op de markt gekomen, een procesmodel voor business-informatiemanagement (BIM). In het boek waarin het model (het plaatje) werd geïntroduceerd staan alle processen beschreven die binnen BIM een rol spelen. Het model was en is voor mensen werkzaam binnen het BIM-domein heel herkenbaar. Het geeft structuur aan de werkzaamheden op het gebied van functioneel beheer en informatiemanagement. Geen wonder dat het snel succesvol werd.
Technologie biedt nieuwe mogelijkheden
De ontwikkelingen in IT gaan echter snel, daar lopen ook mensen in het vakgebied BIM tegen aan. De hoeveelheid data groeit voortdurend en de mogelijkheden die deze berg data geven ook. Technologie en data bieden organisaties nieuwe manieren van werken aan en maken nieuwe bedrijfsactiviteiten mogelijk.
Het is nu nog belangrijker dat ook het management van de ‘business’ de waarde van de informatievoorziening kent en daarop stuurt.
BiSL Next: herkenbaar voor de business
BiSL Next bestaat niet uit processen maar uit algemene managementdomeinen en perspectieven. Voor mensen werkzaam buiten het domein BIM geeft dat een helder inzicht in wat nodig is. Governance, Strategy, Improvement en Operation zijn domeinen die men herkent uit de eigen werksituatie. Dat er naar de informatievoorziening gekeken moet worden vanuit het perspectief van de business, de data, de dienstverlening en de technologie kan ook iedereen buiten het vakgebied begrijpen.
En ook voor BIM
De domeinen en perspectieven vormen met elkaar zestien domeinperspectieven. De activiteiten zijn in BiSL Next niet langer toegewezen aan de processen maar aan deze domeinperspectieven. De activiteiten zijn ook weer niet direct zichtbaar in (het plaatje van) het model, maar wel beschreven in het boek ‘BiSL Next in uitvoering’. Voor mensen werkzaam binnen het BIM-domein biedt het dus voldoende handvatten voor de uitvoering van hun werk.
Waarom BiSL Next?
Dit is mijns inziens het belangrijkste verschil: de herkenbaarheid en duidelijkheid voor de business.
Businessmanagement herkent de eigen rol in BiSL Next.
Voor een goede sturing op de informatievoorziening is het nodig dat business en BIM samenwerken. Een duidelijke boodschap van BiSL Next.